Alavieskan kunnan yritystuki

Alavieskan kunta myöntää vuonna 2023 yrityksille tukea erilaisiin kehittämishankkeisiin (YTJ-järjestelmään merkitty yrityksen kotipaikka Alavieska). Tukea myönnetään niin kauan kuin varattua määrärahaa (10 .000 €) riittää jatkuvan haun perusteella. Haku päättyy kuitenkin viimeistään 13.12.2023. Yritystuen tarkoituksena on tukea Alavieskan kunnan alueella uusien yritysten perustamista, nuorten yrittäjien toiminnan käynnistymistä erityisesti pienyritysten osalta.

 

Yrityksen kehittämistuet

Yritysten kehittämistukea voidaan myöntää enintään 5 henkilöä työllistäville yrityksille ja alkaville yrityksille. Tukea voi saada kalenterivuoden aikana 50 % arvonlisäverottomiin toteutuneisiin kustannuksiin. Avustus em. kustannuksiin on kuitenkin enintään 250 euroa/alla kerrottu kategoria ja enintään 500 euroa yritystä kohden. Hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä.

 

1. Yrittäjän tai yrityksen työntekijöiden koulutuskustannuksiin ja koulutuksesta aiheutuviin matkakustannuksiin (ei majoitus- ja päivärahakuluihin). Yrittäjien yhteisiä opinto-, koulutus- ja messumatkoja voidaan tukea isommalla kertasummalla; tällöin tuki on haettava etukäteen ja tuen suuruus harkitaan tapauskohtaisesti. 

2. Sukupolven- ja omistajanvaihdoksiin (myös yrityksen arvonmäärityspalvelut), kansainvälistymiseen, tuotekehitykseen ja keksintöjen edistämiseen sekä muihin yrityksen kehittämiseen liittyviin ulkopuolisiin asiantuntijapalveluihin 

3. Messu- ja näyttelykustannuksiin, internetsivujen toteutukseen ja uudistamiseen, esitteiden ja muun markkinointimateriaalin suunnitteluun ja valmistukseen sekä muihin markkinointikustannuksiin (ei kuitenkaan yrityksen omien työntekijöiden palkkoihin). 

4. 250 euron starttiraha uusille yrittäjille, kun yritys on perustettu. Hakemuksen liitteeksi kannattavan liiketoiminnan edellytykset täyttävä liiketoimintasuunnitelma.

 

Tuen myöntäminen

Tuen myöntämisen edellytyksenä on, että hakijayrityksen kotipaikkana on Alavieska. Tukea voidaan myöntää vain sellaisiin kohteisiin, joihin ei ole saatu muuta julkista tukea esimerkiksi hankkeiden kautta. Tukea haetaan kuittien ja maksutositteiden perusteella, perustellen hankintojen merkitys yrityksen kehittämiselle. Tuki haetaan Alavieskan kunnasta sähköisen hakemuslomakkeen avulla.

Hakemuksessa tarvitaan mm. seuraavat tiedot: Yrityksen nimi, y-tunnus, yhteystiedot, sähköpostiosoite ja tilinumero mihin avustus voidaan maksaa. Hakemus lähetetään sähköisesti Kunta-Akkunan kautta.

Kunnanjohtaja päättää tuen myöntämisestä. Tuki on yritykselle de minimis-tukea. Tuen viranhaltijapäätös toimitetaan yrityksen tukihakemuksessa ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen ja julkaistaan kunnan internet-sivuilla viranhaltijapäätösten kohdalla. Alavieskan kunta ilmoittaa maksetut kehittämistuet verottajalle.

Jätä hakemus täältä https://akkuna.fi/lomakelahetys/tunnistaudu?destination=/lomake/alavieska-kehittamisavustus

 

Kehittämisavustuksiin liittyvät ksymykset Anne Tullila 044 - 4691 203 tai anne.tullila@kalajoki.fi

 

Tunnistautuminen Akkuna-portaaliin

Tunnistautumisella todistat oman henkilöllisyytesi, kun hoidat henkilökohtaisia asioitasi. Suurin osa asiointilomakkeista edellyttää tunnistautumista. Tunnistautumiseen käytetään suomi.fi -tunnistautumista, jossa on vahva tunnistautuminen varmennekortilla, mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla.

Ensimmäisen tunnistautumisen yhteydessä rekisteröidyt Akkuna-portaalin käyttäjäksi. Rekisteröitymällä Akkuna-portaalin käyttäjäksi saat käyttöösi Akkuna-portaalin Oma asiointi -tilan, jossa näet tunnistautuneena lähettämänsä asiointilomakkeet ja palautteet.

Kun tunnistaudut ensimmäisen kerran sinun tulee tutustua palvelun käyttöehtoihin ja hyväksyä ne.

  • Rekisteröitymisen voit käynnistää klikkaamalla ylhäällä näkyvää vihreää Tunnistaudu -painiketta
  • Rekisteröityminen käynnistyy myös, kun klikkaat jonkin tunnistautumista vaativan palvelun asiointilomaketta

Kun olet tunnistautuneena Akkuna-portaalissa, ylhäällä näkyvä sormijälki-kuvake on vihreä.