18.3.2020

Asiakkaita ohjeistetaan hoitamaan Kela-asiat verkossa ja puhelimessa.

Verkossa, postitse tai puhelimitse

Asiakkaita kehotetaan ensisijaisesti toimittamaan hakemukset ja liitteet verkon asiointipalvelussa. Asiointipalvelusta näkee myös, jos jokin liite puuttuu tai hakemusta pitää muuten täydentää.

Niitä asiakkaita, jotka eivät käytä verkkoasiointia, ohjeistetaan toimittamaan hakemukset ja liitteet Kelaan POSTITSE. Hakemuslomakkeita voi tulostaa Kelan verkkosivuilta. Yhteispalvelupisteen ulkopuolella seinässä on postilaatikko, johon hakemuksen voi jättää.

Jos verkkoasiointi tai paperihakemusten postittaminen ei ole mahdollista, hakemuksen voi jättää suullisesti. Asiakas voi soittaa puhelinpalveluun tai varata soittoajan.

Turhaa soittamista kuitenkin vältettävä

Kela pyytää asiakkaita välttämään soittamista Kelan puhelinpalveluun, jos asia ei ole kiireellinen tai asiakaspalvelun ratkaistavissa. Asiakaspalvelussa ei esimerkiksi voida vaikuttaa hakemusten käsittelyn aikatauluun eikä kertoa, milloin päätös tulee. Jos asiakkaalta odotetaan toimenpiteitä tai lisätietoja, Kela ottaa yhteyttä. Kelan asiointipuhelinnumerot.

Julkaisuaika